sluta shoppa! Självhjälpen.

● Tänk dig att du har ett förnuftets kontrollrum- och det är till detta kontrollrum du vänder dig för att ta kontrollen över ditt shoppingbeteende.
● Försök att lista vad som triggar igång ditt sug att shoppa, känslor, platser, situationer, människor. Skriv ner detta så att du vet vilka situationer du ska lära dig att hitta motkrafter över.
● Bestäm dig för att ta kontroll över din ekonomi, bestäm varje månad dina ekonomiska ramar och vad du får shoppa.Göre n budget och håll dig till den!
● Diskutera alla dina inköp med din partner, eller nära vän.
● Ha aldrig mer pengar i plånboken än vad du behöver för dagen.
● Gör en inköpslista och håll dig till den.
● Klipp alla kontokort och avsluta alla krediter,spärra dig för framtida lån.
● Spärra dig från internetsiter där du shoppar,spärra dig i registret för. tex boklubbar
● Du kan även var ärlig i butiker du shoppar i och be att de spärrar dig från köp.
● Undvik reor och lågprisvaruhus.
● Släng alla postorderkataloger.

● Sätt upp Nej tack till reklam på din dörr.
● Gå aldrig i butiker när känner dig ledsen, trött, stressad etc.
● När behovet att shoppa slår till- föreställ dig att en röd STOPP-skylt lyser- Stopp- stanna upp – tänk efter. Fråga dig själv- behöver jag det här? För vilka pengar ska jag handla det här? Vilka konsekvenser får det om jag shoppar just det här? Vem vill att jag ska ha just det här?

Intala dig flera gånger om dagen ”Jag duger som jag är”- även i mina gamla kläder eller med mina gamla saker.

● När behovet att shoppa slår till- ta en promenad eller gör någon annan fysisk aktivitet så att du tvingar dig att tänka på något annat.Försök att hitta något annat som du tycker om att göra än att shoppa! Måla, läs en bok, lyssna på musik etc.
● Känn dig stolt över dig själv för varje gång du kan stå emot att shoppa sådant du inte behöver. Ge dig själv guldstjärnor.
● Om du redan har tappat kontrollen, vilket du förmodligen har – sök hjälp!



Allt är taget från http://kopberoende.se där du även kan söka hjälp om du känner att det gått för långt.



Tänk på att inget kommer hända automatiskt utan du måste ta tag i det själv.


Små meddelanden

Lämna lite kärlek här:

Ge mig ditt namn:
Vill du bli ihågkommen?

Din mail: (publiceras ej)

Din Blogg:

Det du vill ha sagt:

Trackback
RSS 2.0